As je iets over Microsoft wil vinden op het internet begin je natuurlijk bij hun eigen microsoft.com. Van horen zeggen een van de grootste sites ter wereld en dat geloof ik graag. En zoals de meeste sites van deze omvang heeft het een reputatie van slechte toegankelijkheid. Het staat er wel maar hoe vind je het? Of hoe vind je het terug als je zo onverstandig bent geweest geen bookmark te maken de eerste keer? Er is zowel aan het uiterlijk als aan de indeling van de site flink gewerkt de afgelopen jaren en ook de zoek functie is sterk verbeterd. Ik kan er nu redelijk mijn weg in vinden.

De kern van de site is georganiseerd rond productgroepen (Windows, Office, Server, Mobile en nog wat). Handig om te weten is dat de Windows Media subsite te vinden is via de productgroep Windows. Eigenlijk best logisch maar de eerste keer zocht ik via Server omdat ik iets wilde weten over streaming media vanaf IIS. Vroeger was Windows Mobile ook moeilijk te vinden maar het is nu een eigen productgroep. Ik heb nog steeds moeite met het vinden van de Digital Image Suite pagina.

Daarnaast heb je natuurlijk de sites van de verschillende internationale vestigingen, zoals de nederlandse microsoft.nl. Niet erg bijzonder. Zo af en toe wat leuke informatie voor specifieke nederlandse zaken maar niets schokkends. Als je verder doorklikt word je vanuit microsoft.nl vaak doorgelinkt naar microsoft.com en krijg je alsnog engels voor je plaat.

Wat er echt uitspringt bij Microsoft zijn hun twee customer support sites: MSDN en Technet. Dit zijn echt reusachtige bakken met informatie. De eerste toespitst op ontwikkelaars, de tweede op beheerders. Vroeger werd deze kennis via CD’s verspreid (gebeurd nog steeds trouwens) en dan kregen je per zending een dozijn of zo CD’s toegestuurd. Om maar aan te geven hoeveel informatie er on-line aanwezig is. Niet alleen in de vorm van downloadbare documenten maar allemaal on-line te lezen.
Een handige pagina’s is bijvoorbeeld de Error Reference. Geen overzicht van alle mogelijke foutmeldingen van Microsoft software (zoiets bestaat volgens mij niet) maar wel van de installer msiexec.exe. Leuk als software distributie je vak is. Ook handig is dan de DLLhelp: informatie over alle .dll’s, hun versies en bij welk product ze geleverd zijn. Tenslotte de Knowledge Base. De populariteit hiervan is indertijd de drijvende kracht geweest achter de groei van microsoft.com. Goed kunnen zoeken in de KB kan in sommige functies van levensbelang zijn. Ik heb er gemengde ervaringen mee. Als je iets over een probleem vond dan is het vaak een echte voltreffer: doe wat er in het artikel staat en je probleem lost op als sneeuw voor de zon. Aan de andere kant trek ik te vaak een niet terwijl ik ervan overtuigd ben dat er iets in moet staan maar dat het er gewoon niet uit te filteren is.

Als je er met MSDN en Technet niet uit kunt komen kun je nog terecht op Usenet bij een van de vele nieuwsgroepen. Een alternatief is een van Microsoft’s eigen moderated nieuwsgroepen. Die hebben een duidelijk hoger gehalte aan zinvolle bijdrages dan de publieke groepen.

Het schijnt dat Microsoft medewerkers fanatieke bloggers zijn. Ze mogen dat kennelijk zelfs op de servers van de baas doen terwijl de hele wereld meeleest. Ik ken twee homepages bij Microsoft ervoor. De Microsoft Community Blogs en de MSDN blogs. Een externe poging een overzicht te geven van alle Microsoft en ex-Microsoft blogs vind je bij Microsoft Watch. In dezelfde hoek zit ook MSDN’s Channel9. Een soort community met onder andere veel videomateriaal. Je kunt avonden vullen met kijken naar Microsofties die uitleg geven over waar ze mee bezig zijn. Zelfs als je niet precies begrijpt waar het over gaat heel interessant om de mensen te zien en te horen die de software maken die je dag in dag uit gebruikt.